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गुड़ी के गोठ

छंद के छ : एक पाठशाला, एक आंदोलन

वइसे “छंद के छ” हा आज कोनो परिचय के मोहताज नइ हे तभो ले मैं छोटे मुँहु बड़े बात करत हँव। छत्तीसगढ़ी छंद शास्त्र के पहिलावँत किताब “छंद के छ” सन् 2015 मा श्री अरुण निगम जी द्वारा लिखे हमर मन के बीच मा आइच। छत्तीसगढ़ी साहित्य ला पोठ करे के उद्देश्य ले लिखे ए किताब हा छंद बद्ध रचना के संगे-संग छंद के विधि-विधान उदाहरण सहित अपन भाखा मा देथे। एखर पहिली संस्करन मा मात्र दू सौ किताब छपे रहीच। “छंद के छ” किताब मा पचास प्रकार के छंद रचना विधि-विधान सहित हावय। छंद के नवा लिखइया मन बर ए किताब हा वरदान बरोबर हावय। दू बछर मा ए किताब हा सिरिफ किताब भर नइ रहीगे ओखर आगू आज एहा ए पाठशाला अउ एक आँदोलन के रुप धर ले हे। छंद सिखे-सिखाय के अइसन इस्कूल, अइसन आंदोलन के सरुप हे “छंद के छ” जेमा अवइया दस-बीस बछर मा छत्तीसगढ़ी साहित के छंदकार के झड़ी लगा दीही। प्रस्तुत लेख मा इही “छंद के छ” के महत्तम, गतिविधि अउ असल उद्देश्य ला बताय के प्रयास करत हँव।

छंद का हे:-
“छंद के छ” ला जाने के पहिली छंद का हे एला जाने के प्रयास करथन। छंद ला काव्य के आत्मा कहे जाय ता कोनो अतिश्योक्ति नइ कहाही। काव्य मा भाव हा देंह हरय ता छंद हा ओखर आत्मा हरय। वइसे छंद हा एक नियम-कायदा हरय जेमा बंध के काव्य रचना करे जाथे। छंद एक निश्चित बेवसथा अउ निर्धारित क्रम होथे जेमा काव्य रचना करे जाथे। काव्य रचना के इही बेवस्थित रंग-ढ़ंग के शास्त्रीय नाँव छंद हा हरय। ए बेवसथा मा मातरा, वरन के संखिया, विराम, गति, लय अउ तुक के संगे-संग वियाकरन के विधि-विधान ले पालन करे जाथे। छंद के शाब्दिक अर्थ हे छंदाय या बंधाय। एखर मतलब होथे के अइसन काव्य रचना जेमा एक मातरा ना उपराहा, ना एक मातरा उन्ना। एक मातरा के भी कम या जादा कभूच नइ चलय। कोनो दशा, दिशा अउ देशकाल मा एमा मातरा के छूट न इच मिलय। एक बंधना, एक नियम, एक विधान छंद के पहिचान हरय। छंद चेत-बिचेत होके नहीं सावचेत होके लिखे के उदीम हरय जउन सबो झन के बस के बात नो हे। छंद सिरिफ मातरा गिनती भर के बुता नो हे बल्कि एखर ले बढ़के बंधना के अनुशासन हरय। छंद रचना हा शब्द सामरथ के बड़ कठिन साधना आय। शब्द संखिया, क्रम, मातरा गिनती अउ उचित यति-गति ले सजे-धजे बंधाय पद्य रचना हा छंद कहाथे। छंद शब्द हा छद धातु ले बने हावय, ए छद धातु शब्द के अर्थ हे- जउन अपन इच्छा या मन ले चलथे। याने के अपन गति ले चलइया। एखरे सेती छंद के मूलभाव गति हा होथे। बिन गति के छंद अबिरथा होथे। उचित गति हा छंद ला गेयता बनाथे। गति के संगे-संग शब्द संयोजन जेला कल संयोजन कहे जाथे एहा छंद ला सरल सुग्घर गुरतुर बनाथे। शब्द संयोजन खातिर शब्द चयन बड़ महत्तम के होथे। ए प्रकार एक छंद रचना बर कवि ला वरन के संखिया, विराम, गति, लय, कल संयोजन अउ तुक मिलान के नियम के पालन करे ला परथे। एक प्रकार ले छंद रचना मापनी जइसे होथे जेमा नाप-जोख सबले बड़े बुता हरय। छंद बद्ध रचना हा पद्य के कसौटी हरय अउ गद्य के कसौटी पद्य रचना ला माने जाथे।
अदर-कचर अउ गलत-सलत लिखइया मन बर छंद शास्त्र हा बड़ मुसकुल काम हरय फेर एक बेर जउन छंद के मरम ला जान डारथे, पार ला पा जाथे ओखर बर छंद लिखई डेरी हाथ के बुता होथे। छंदकार ला सिरिफ छंद सुहाथे अउ काँही नइ निक लागय। छंद विधान भले कठिन साधना अउ अनुशासन हरय फेर छंद मा छंदाय बंधाय रचना बड़ उँचहा मान पाथे,कंठ मा सोज्झे मधुरस कस घुरथे अउ रचनाकार ला अमर बनाथे। जन-जन ला छंद रचना बड़ गुरतुर अउ निक लागथे एखर सेती झट्टे जनप्रिय बन जाथे। सरसती के सरसधार भलभल ले छंद रचना मा बोहाथे। इही पाय के कबीर, सूर, तुलसी, मीरा, रहीम, जायसी, रसखान जइसन मन के छंद रचनामन हा लोकभाखा के रुप धरथे अउ मुअखरा सुरता आथे। छंद के सहारा पाके उपजे रचना मन मा लय अउ सुर के संगत मा गुरतुर गीत के भाव मन मस्तिस्क मा भर जाथे। छंद के साँचा मा ढ़ले, छंद विधान के आगी मा पके छंद रचना हा अभिव्यक्ति के सँउहे रंग ला जस के तस जनमानस मा बगराथे। छंद के प्रभाव हा अंतस मा परथे जेखर सेती छंद रचना हमर दिमाग मा तुरते बइठ जाथे अउ बरसों सरस जींयत रथे। हमर सोच अउ समझ ला नवा दिशा अउ दशा छंद रचना हा देथे। एखरे सेती आज घलाव दोहा, चौपाई, कुण्डली, रोला, सोरठा, आल्हा जइसन छंद मन हा साहित के सिरतो शोभा बने हावय। छंद रचना साहित के माई कोठी के बिजहा हरय। बिन बिजहा नवा फसल के उपज कभू संभव नइ हे। छंद रचना साहित मा पुरखा मन के अनमोल धरोहर जइसन हे।

“छंद के छ” का हे:-
सरी संसार हा मानथे के छंद अनुशासन, संयम अउ लगन के बड़ मुसकुल उदिम हरय। बिन साधना के छंद रचना हा बहुते कठिन काम हे। छंद संयम अउ समरपन माँगथे। हिन्दी अउ संस्कृत साहित मा छंद शास्त्र के गियान देवइया किताब थोरकुन खोजे मा मिल जाही फेर हमर छत्तीसगढ़ी भाखा मा छंद गियान के अकाल हे। साहित जगत मा सबले पहिली छंद छत्तीसगढ़ के धरती ले आदिकवि वाल्मीकि जी हा लिखे रहीन फेर छत्तीसगढ़ी मा छंद लिखइया छत्तीसगढ़ी छंदकार मन के संखिया सिरिफ गिने-चुने हे जादा नइ हे। श्री जगन्नाथ प्रसाद”भानु”, बाबू रेवाराम, रघुवर दयाल, श्यामसुंदर बाजपेयी जइसन कवि मन के पाछू मा सिरिफ पं. सुंदरलाल शर्मा ले लेके कपिलनाथ कश्यप, जनकवि कोदूराम “दलित” जी के नाँव छत्तीसगढ़ी छंदकार के रुप मा इस्थापित रहीन। इँखर मन के बाद चालीस-पचास बछर तक छत्तीसगढ़ी छंद के अकाल सहीं आगे हे रहीस। इही अकाल ला सुकाल मा बदले खातिर हमर सुजानिक छंदगुरु श्री अरुण निगम जी हा छंद विधान के किताब “छंद के छ” के रचना करीन हे। श्री अरुण निगम जी हा जनकवि कोदूराम दलित जी के वो सपूत हरँय जउन मन हा अपन पुरखा के परमपरा ला आगू बढ़ाय बर छंद गियान के किताब लिखे के बड़ मुसकुत बुता ला साधीन। छत्तीसगढ़ी छंद साहित ला पोठ के असल भाव ले ए “छंद के छ” किताब ला रचे गे हावय।
जबले छत्तीसगढ़ राज बने हे अपन भाखा बोली मा लिखइया मन के पाटपूरा आगे हे। एमा जादा झन मन हा अनचेतहा अदर-कचर लिखत हें अउ चारो मुँड़ा छाए हें। फेर अइसन चेत-बिचेत लिखइया मन के रचना हा चरदिनिया बरोबर लागथे। बिन बियाकरन पालन के, बिन अनुशासन अउ बिन विधि-विधान के सिरजन हा छत्तीसगढ़ी साहित ला नसकान कर सकत हे। अवइया नवा पीढ़ी बर घलो एहा फलित नइ होवय। अइसन रचना मन हा हमर साहित ला कोनो नवा रद्दा नइ देखा सकँय। आज छत्तीसगढ़ी साहित ला पोठ करे के जरुरत हे, छंद बद्ध रचना के खच्चित आवश्यकता हे। नवा पीढ़ी मन बर आदर्श इस्थापित करे के बेरा हे ए समय हा। साहित हा बिन अनुशासन, बियाकरन अउ विधि-विधान के बिन कइसे पोठ होही? एहा संसो के विषय हे ए वर्तमान घड़ी मा। बिन कठिन साधना के सफलता हा भुसभुस लागथे। छंद हा कठिन विषय हरय कहीके एला दुरिहा ले माथ नवाके घुँच देथे फेर छंद अतका मुसकुल नइ हे जतका दिखथे। हाँ फेर छंद के ए कठिन साधना ला सरल बनाय बर एक समरथ गुरु गियानी के सिखोना के खच्चित जरुरत परथे। इही बात ला धियान मा राखत श्री अरुण निगम जी हा छत्तीसगढ़ी साहित ला पोठ करे खातिर छत्तीसगढ़ मा नवा छंदकार तियार करे के जुमे उठाय हे। ए मन हा छत्तीसगढ़ी साहित के माई कोठी ला अपन छंद रचना ले सरलग पोठ करत हावँय। आज निगम जी हा छत्तीसगढ़ी साहित मा अपन छंद बद्ध रचना के सेती एक सुजान कवि के रुप मा भरपूरहा मान पावत हें। इँखरो बर बिन गुरु गियानी अउ कोनो छंद शास्त्र के बिन छंद के कठिन साधना बड़ मुसकुल काम रहीच। अपन मन के लगन, सीखे के ललक अउ अपन आत्मबिसवास ला एकमई करके निगम जी हा ए छंद साधना के कठिन कि म ला सरल बना डारीन। फेर ए बुता हा बिन गुरु अउ बिन छंद शास्त्र के थोरिक कठिन जरुर जनाइस फेर पुरखा के परमपरा ला आगू बढ़ाय के धुन हा ए बुता ला सरल बना डारीस। ना कोनो समरथ गियानी गुरु मिलय ना एको किताब छंद विधान के दिखय। जउन मिलय तेहा थोरउचा परय। बिन सुवारथ के गुरु गियानी खोजे मा नइ मिलय अउ जउन मिलय ते मन करा अतका समय नइ रहय के सरी विधि-विधान ला चेतलग सिखोय। निगम जी हा छंद के किताब खोजे बर बिलासपुर, रइपुर, दुरुग, भेलाई, के संगे-संग जबलपुर अउ लखनऊ के किताब दुकान मन के चक्कर लगा के जुच्छा लहुट आवँय। अइसन बिकट समय मा इन्टरनेट मा “ओपन बुक्स आँनलाईन” के माधियम ले छंद सिखाय के एकठन समरथ मंच मिलीस। ए मंच हा आज के समय मा सबले छंद सिखोय के सरेस्ठ मंच हावय। इही मंच ले सीखते-सीखत निगम जी हा छंद मा लिखना शुरु करीन। बछर 2015 के शुरुवात मा इँखर छंद बद्ध हिन्दी रचना के संग्रह “शब्द गठरिया बाँध” छपीस। ए किताब मा दू सौ ले जादा छंद बद्ध कविता के संग्रह हावय फेर छंद विधान के कोनो जानकारी नइ हे। हिन्दी छंद कविता संग्रह मा छंद विधान के कमी ला पूरा करें खातिर अपन भाखा छत्तीसगढ़ी छंद बद्ध रचना के संग्रह “छंद के छ” निकालीन। ए “छंद के छ” किताब मा पचास प्रकार के छत्तीसगढ़ी छंद बद्ध कविता अउ ओखर लिखे के नियम-धियम हा उदाहरन सहित हावय। ए किताब मा छत्तीसगढ़ी छंद रचना लिखे सिखे बर सरी विधि-विधान सरल ढ़ंग से बताय गे हावय।
“छंद के छ” किताब हा अपन भाखा मा नवा छंद लिखइया मन बर अपन परमपरा अउ संस्कार ला सहीं ढ़ंग ले निभाय के साधन हरय। आज नंदावत छंद रचना के परमपरा ला फेर लहुटा के लाने के जरुरत हे। छंद के ए मरत बर रुख ला फेर जियाँए के उदिम ए किताब हा करत हावय। लगभग 112 पेज के नान्हे ए किताब के पहिली संस्करन सन् 2015 मा सिरिफ 200 प्रति ही छप पाए रहीच। छंद के प्रति रुचि जगइया ए किताब के माँग दिनों-दिन बाढ़ते जावत हे। “छंद के छ” किताब हा निमगा बियाकरन भर के किताब नो हे। एमा पचास किसम के छंद के विधि-विधान सहित सुग्घर सरल उदाहरन देके समझाय गे हावय। सबले छोटे सरल फेर बड़े मात मातरा गिनती के नियम-कानून ले ए किताब के शुरुवात होय हे। बिन मातरा गिनती के जानकारी के छंद लिखना सबले मुसकुल बुता हरय। ए किताब मा अक्छर, तुकांत, वरन,यति, गति, मातरा, मातरा गिने के नियम, डाँड़ अउ चरन, सम चरन, विसम चरन, गन के बारे मा गुने के गोठ सबले शुरु मा होय हे। “छंद के छ” के सबले बड़े बात एहे के एमा जतका भी उदाहरन हे वो कविता मन हा कहूँ ले माँगे-जाँचे उधारी के नो हे। ए किताब के जम्मों रचना उदाहरन सहित श्री अरुण निगम जी के खाँटी मौलिक रचना हरय। पहिली संस्करन मा छपे किताब आज कमती परगे। नवा छंद लिखइया, छंद सिखइया मन बर ए किताब हा वरदान बरोबर हे। छंद परेमी अउ छंद के आरो लेवइया गुनी सुजानिक मन बर “छंद के छ” हा उँखर खोज ला पूरा करथे। छत्तीसगढ़ी साहित अगाश मा पुन्नी के चंदा अस अँजोर बगरावत हे ए “छंद के छ” हा। निगम जी हा ए किताब ला लिख के छंद लिखे के पुरखा मन के परमपरा ला आगू बढ़ावत हें अउ छत्तीसगढ़ी साहित ला पोठ करत हें। आज ए किताब हा एक पाठशाला अउ एक आंदोलन के रुप धर के फूलत-फरत हावय। निगम जी सिरिफ “छंद के छ” लिख के अपन साधना ला पूरा कर लीन अइसे नइ हे बल्कि ए किताब ला एक इस्कूल के रुप देके एक आंदोलन के बिजहा बोए गेहे। बिन सुवारथ के छंद परमपरा ला आगू बढ़ाय खातिर तन,मन अउ धन ले संकलपित होके निगम जी हा अपन अराम करे के उमर मा कनिहा कँस के एमा भिड़ें हें।

“छंद के छ” एक आँदोलन:-
“छंद के छ” आज सिरिफ छंद शास्त्र के गियान देवइया किताब भर नो हे। एहा आज छत्तीसगढ़ी साहित मा छंद के अकाल ला मेटे बर एक आँदोलन, एक अभियान के रुप धरके एक इस्कूल कस चलत हावय। आज जमाना सोशल मीडिया के हावय अउ छत्तीसगढ़ के नवा पीढ़ी के कवि मन हा इहाँ बड़ लिखत हें व्हाट्सएप मा फेर गुणवत्ता के कमी हे। नवा पीढ़ी के रचनाकार मन ला सही दिशा मा सहीं रचना लिखे ला सिखाए बर व्हाट्सएप मा “छंद के छ” ग्रुप बनाए गीस। एखर सदुपयोग करत “छंद के छ” ला सरी छत्तीसगढ़ मा बगराय के बुता दू साल ले सरलग चलत हावय। व्हाट्सएप के माधियम ले “छंद के छ” ग्रुप बनाके सुजानिक कवि छंद गियानी श्री अरुण निगम जी हा छंद के कक्षा चलावत हें। मोबाईल के अउ आने-ताने बने व्हाट्सएप ग्रुप मन ले सबले अलग हटके ए “छंद के छ” ग्रुप हावय। ए “छंद के छ” व्हाटसएप ग्रुप मा छत्तीसगढ़ी छंद के सिखइया-लिखइया छंद साधक मन हा सरी छत्तीसगढ़ के कोनहा-कोनहा ले जुड़ के छंद साधना करत हावँय। छंद साधना बर जउन लगन, महिनत अउ समरपन चाही वो सब गुन ए ग्रुप के छंद साधक मन मा मिलथें। व्हाट्सएप के माधियम ले संचालित ए “छंद के छ” ग्रुप हा एक इस्कूल बरोबर चलथे। रोज हाजिरी के संगे-संग अभ्यास अउ गृहकार्य ला अपन हिसाब ले चौबीस घंटा के भीतर मा पूरा करे ला होथे। इहाँ उल्टा-सीधा अउ अनाप-शनाप मेसेज भेजे के मनाही हावय। छंद के अभ्यास ले संबंधित सवाल-जवाब करे के छूट हे। संझा, मँझनिया, रतिहा के जय-जोहार, कोनो प्रकार के बधाई संदेश, आडियो-विडियो, चित्र अउ पोस्टर भेजे के मनाही हे। ए ग्रुप ला खाली सिखे भर बर बनाय गे हावय जइसे घर के एक कमरा पूजा खोली ला साफ सुथरा अउ सिरिफ पूजा-पाठ बर रखे जाथे। सिरिफ अउ सिरिफ छंद के गोठ बात,छत्तीसगढ़ी साहित के विकास के बात ए “छंद के छ” ग्रुप मा करे जाथे। सोलाआना अपन छत्तीसगढ़ी भाखा के प्रयोग इहाँ सिखे-सिखाय मा करे जाथे। “छंद के छ” इस्कूल मा उमर के सम्मान तो होथेच फेर साधक के समरपन, लगन अउ ओखर रचना हा वोला उचित मान देवाथे। साधक के रचना हा साधक ला सुजान अउ सियान बनाथे इहाँ। छंद रचना सिखे-लिखे बर बियाकरन के गियान, सहीं शब्द चयन, लय, गति, वरन,चरन अउ तुकांत के धियान राखे ला परथे। गीत, कविता ला मीटर या मापनी मा लिखना,गजल ला बहर मा लिखना एक प्रकार के छंद विधान हरय। कोनो भी रचना ला बिन बंधना के कालजयी होना बड़ मुसकुल हे। पतंग घलाव हा अपन डोरी के बंधना मा ही अगाश ला नापथे, बिन बंधना के एती-तेती भटक जाथे। सारथक अउ समरथ होय बर सबला बंधना ला स्वीकार करेच ला परथे।
छंद सिखे-लिखे बर हमर छत्तीसगढ़ मा ना कोनो प्रकार के इस्कूल हे ना कोनो संस्था हावय। ना कोनो गुरु गियानी हे जौन ला बिन सुवारथ के दुसर ला सिखाय के ललक हावय। “छंद के छ” व्हाट्सएप ग्रुप ले छंद सीखे के इही समसिया के समाधान बिन सुवारथ के फोकटे-फोकट मा हमर छंदगुरु श्री निगम जी हा करत हावँय। आज हर क्षेत्र मा मठाधीश के चलन हावय। साहित के क्षेत्र हा घलो ए बिमारी ले अछूता नइ हे। बड़े अउ नामी कवि मन हा नवा लिखइया मन ला भाव नइ दँय। नवा कवि मन ला हाथ धरके सिखैया गिनती के मिलहीं। बजार मा कविता सीखे बर किताब नइ मिलय अउ छंद सीखे बर जौन किताब मिलही वो हा अपर्याप्त हे। फेर किताब पढ़के मनखे गियानी हो जातिन ता इस्कूल, कालेज के का जरुरत रहितिस। साधना बर समरपन घातेच जरुरी होथे। समय सबला एकेच बरोबर मिलथे जौन हा सबले कीमती जीनिस हरय। गियान बर अभ्यास अउ साधना जरुरी होथे। इही सार गोठ “छंद के छ” के अधार हरय।
अपन पिताजी श्री कोदूराम “दलित” जी के पहिली कुण्डली संग्रह “सियानी गोठ” बछर 1967 के भूमिका ला पढ़के आज “छंद के छ” के सूत्रपात होय हावय। अपन किताब के भूमिका मा दलित जी संसो के स्वर मा लिखे रहीन के “ए छत्तीसगढ़ी बोली मा खास करके छंद बद्ध रचना के अकाल असन हावय, इहाँ के कवि मन ला चाही के ए अभाव के पूर्ति अपन छंद बद्ध सिरजन ले करँय। स्थाई छंद लिखे डहर जासती धियान देवँय। हमर ए बोली पूर्वी हिन्दी कहे जाथे। ए हर राष्ट्रभाषा हिन्दी ला अड़बड़ सहयोग दे सकथे। इही सोच के महूँ हा छत्तीसगढ़ी मा रचना करे हँव।” अपन परमपूज्य पिताजी के विचार ला पूरा करे के एक छोटकुन उदिम हमर छंदविद् गुरु गियानी श्री अरुण निगम जी हा उठाँय हवँय। चार-पाँच बछर पहिली निगम जी हा छंद सीखे के कोशिश शुरु करीन। छंद के विधि-विधान ला विधिवत जाने बर ए मन ला एको किताब इँखर जरुरत के हिसाब ले खोजे नइ मिलीच। कोनो समरथ इस्थानीय छंद गियानी गुरु घलाव एको नइ मिलीस। अइसन विषम परिस्थति मा घलाव निगम जी हा छंद सीखे के आस ला नइ छोड़ीन। एती-वोती कोनो भी कोती ले छंद सीखे के प्रयास मा इंटरनेट अउ मोबाईल ले आज घलाव निगम जी सरलग छंद सिखत अउ सिखात हावय। छंद सीखे के अपन इही अनुभव , गियान, साधन अउ साधना ला नवा सिखइया-लिखइया मन संग बिन सुवारथ के साझा करे खातिर व्हाट्सएप मा “छंद के छ” ग्रुप बनाय हावँय।
“छंद के छ कक्षा-एक” के शुरुवात 9 मई 2016 मा अकती तिहार के दिन छत्तीसगढ़ी छंद बाउग के रुप मा करीन। ए दिन हमर छत्तीसगढ़ मा बिजहा बोए के बड़ सुग्घर परमपरा हावय। इही परमपरा के पालन करत “छंद के छ” के नेव धराइस हे। “छंद के छ कक्षा-दू” हा 28 सितंबर 2016 जनकवि कोदूराम दलित जी के पुण्यतिथि मा शुरु होइस। “छन्द के छ कक्षा-तीन” ला जनवरी 2017 मा शुरु करे गीस हे। आदरनीय निगम जी ला मिलाके कुल बीस झन नवा छंद साधक एक बछर मा तियार होगे हें जौन मन हा निरदोस विधान सम्मत छंद रचना करत हावँय। मँय भागमानी हँव के महूँ हा “छंद के छ कक्षा-दू”
के छंद साधक हरँव। मोला गरब हे के मँय छंदगुरु निगम जी के “छंद के छ” आँदोलन मा एकठन नान्हें सिपाही के रुप मा अपन समरथ हिसाब योगदान करत हँव। “छंद के छ कक्षा-चार” अकती तिहार 2017 मा शुरु करे गे हावय अउ “छंद के छ कक्षा-पाँच” ला कुवाँर नवरात्र मा 28 सितंबर 2017 के दिन शुरु करे गेहे। “छंद के छ” के एक कक्षा मा सिरिफ दस साधक रखे जाथे ताकि उँखर जम्मों रचना उपर बारिकी ले धियान दिए जा सकय। छंद साधक मन के रचना मा लिंग, वचन, काल संबंधी दोष निवारन के संगे-संग सहीं शब्द चयन अउ उत्तम तुकांत उपर जोर दे जाथे। इहाँ छंद सिखे के शुरुवात वरन अउ शब्द के मातरा गिनती ले होथे। मातरा, डाँड़, चरन, यति,गति अउ तुक मिलान के गियान सरल से सरल ढ़ंग ले बताय जाथे। एक कक्षा के सफल साधक हा दुसर कक्षा के प्रशिक्षक बनके नवा छंदकार गढ़े के पुनीत काज मा भागीदार बनथें। “छंद के छ” के एक प्रमुख उद्देश्य सीखना अउ सीखाना घलाव हरय। इही पाए के जम्मों सफल साधक मन के भूमिका नवा कक्षा बर प्रशिक्षक के हो जाथे। प्रशिक्षक के रुप मा घलाव इँखर मन के दुसर छंद के अभ्यास सरलग चलत रहीथे। सीखे के कोनो उमर नइ होय, मन मा सच्चा लगन अउ महिनत हा सफल बनाथे। इहाँ कोनो गुरु चेला के नाता नइ रइय फेर योग्यता ला सम्मान देके बेवसथा अपने आप हावय। सबो साधक मन ला आपस मा सिखे-सिखाए के मूलभूत नियम के पालन करते करत अपन अर्जित गियान ला इहाँ साझा करना होथे। “छंद के छ” हा सिखे अउ सिखाए के सिद्धांत मा काम करत हे। एक के चार, चार के सोला, सोला के चौंसठ…….अउ अइसने नवा साधक मन के संखिया सरलग बाढ़त जाही अउ छत्तीसगढ़ी रचना कोठी पोठाही। “छंद के छ” के ए उदिम हा बिन सुवारथ के,बिन मजूरी के चलत हावय। धन बाँटे मा घटथे फेर गियान अउ मया बाँटे मा बढ़थे।
एक बछर मा लगभग बीस छंदकार “छंद के छ” के माधियम ले तियार होगे हें जौन मन हा पच्चीस ले तीस प्रकार के शुद्ध छंद रचना करत हें। अवइया दस-पंदरा बछर मा “छंद के छ” हा छत्तीसगढ़ी भाखा ला पोठ करे के सबले बड़े आँदोलन के रुप धर लेही। छंद लिखइया मन के संखिया जोरदरहा बाढ़ते जाही अउ छंद बद्ध रचना के पूरा आ जाही। जन मानस मा फेर एक बेर अपन भाखा के दोहा, चौपाई, कुण्डली, आल्हा के गुरतुर गीत अउ कविता पढ़े सुने ला मिलही। आज साहित के इस्तर हा गिरते जावत हे। खासकर के पद्य मा छंद के जघा बिन कोनो उद्देश्य के सोज्झे चुटकुलाबाजी, हँसी मजाक, ठट्ठा के हल्का-फुल्का गोठ होवत हे।
“छंद के छ” कक्षा-एक, दू, तीन के साधक मन हा लिखने मा गति पकड़ लीन ता इँखर उपलब्धि ला साझा अउ आपसी चर्चा करे बर “छंद के छ-खुला मंच” नाँव से एक अलग ग्रुप बनाय गीस हे। छंद के छ” सबले खास बात हे छंद ला छंद के पारंपरिक स्वर मा प्रस्तुत करे बर सिखाए के उदिम करना। हर छंद के अपन अलग-अलग लय अउ धुन हे जेखर ले ओखर पहिचान हावय। इहाँ छंद लिखे-सिखे के संगे-संग छंद ला ओखर प्रचलित धुन मा सस्वर प्रस्तुतिकरन घलाव व्हाट्सएप के माधियम ले इहाँ सिखोय जाथे। होली तिहार के दिन ले हर शनिच्चर-इतवार के मोबाईल मा आनलाईन आँडियो ले छंद बद्ध कवि कोष्ठी चलथे जेमा सुर के उतार चढ़ाव ला जानकार मन हा बहुते बढ़िया ढ़ंग ले बताथें। “छंद के छ” कवि गोष्ठी मंच मा प्रस्तुति ले साधक के प्रतिभा के चहुँमुखी विकास होथे। इहाँ साधक के हर प्रस्तुति के बड़ कड़ा समीक्छा होथे अउ मंच संचालन के जिमेदारी घलाव मिलथे। सरेस्ठ साहित नंदावत हावय ता अइसन बेरा मा छंद के फेर लहुट आना बड़ सुखदाई होवत हे।
“छंद के छ” एक परवार बरोबर बेवहार करत छत्तीसगढ़ी साहित सिरजन मा आज भागीदार बनत हावँय। आज “छंद के छ” परवार मा डेढ़-दू बछर मा छत्तीसगढ़ के दुरिहा-दुरिहा के छंद साधक मन आपस मा जुड़े हावँय। कोरबा, कवर्धा, खरसिया, रायगढ़, सारंगढ़, जाँजगीर, मरवाही, मस्तुरी, राजनांदगांव, बलौदा बजार, भाटापारा, नवागढ़, मुँगेली, बेमेतरा, बिलासपुर, रायपुर, दुरुग, भेलाई अंचल के छोटे-बड़े गाँव-गवँई अउ शहर के नवा-नवा छंद साधक मन हा “छंद के छ” परवार के सदस्य के रुप मा एकमई हावँय। “छंद के छ” अउ निगम जी के बिन सुवारथ के कलेचुप छत्तीसगढ़ी छंद सिरजन उदिम ला देख छत्तीसगढ़ राजभाषा आयोग हा अपन आर्थिक सहयोग बर अपन हाथ बढ़ाइन। राज्य स्तरीय छंदमय कवि गोष्ठी भेलाई मा 9 जून 2017 के छत्तीसगढ़ राजभाषा आयोग के आर्थिक सहयोग ले पहिली बेर खुल्ला जघा मा होइस। व्हाट्सएप मा आनलाईन कवि गोष्ठी मा सुर, लय सिखइया जम्मों छंद साधक मा भेलाई मा जुरिया के छंद-रस के बरखा करीन। छत्तीसगढ़ी छंद के नवा जनम ला देख के छत्तीसगढ़ राजभाषा आयोग के पधारे माई पहुना अध्यक्ष अउ सचिव मन गदगद होगे अउ भविष्य मा तन,मन अउ धन ले अउ सहयोग दे के बात कहीन। एखर दुसर कड़ी बलौदा बजार जिला के हथबंद गाँव मा एक वरिष्ठ छंद साधक के माधियम ले राज्य स्तरीय छंदमय कवि-गोष्ठी 12 नवंबर 2017 समपन्न होइस। ए दू कार्यक्रम हा बहुते सफल रहीस। हथबंद के कार्यक्रम मा महूँ हा एक छंद साधक के रुप शामिल होके अपन छंद रचना के पाठ करे रहेंव। एखर ले “छंद के छ” परवार मा बड़ उछाह भरगे हे अउ अइसन कार्यक्रम अवइया समय मा दुसर-दुसर जघा मा आयोजित करे के योजना हावय। एमा सीखे हुए छंद के अपन मौलिक रचना के सस्वर पाठ छंदप्रेमी जनमानस के बीच मा प्रस्तुत करे के सौभाग्य पाके अपन आप ला भागमानी मानथें। इही कड़ी मा अवइया 13 मई 2018 के सिमगा गा “छंद के छ” के दूसरइया वर्षगाँठ मनाय बर जम्मों छंद साधक मन हा जुरियाँही।

“छंद के छ के उद्देश्य:-
“छंद के छ ” के सबले बड़े उद्देश्य अपन भाखा छत्तीसगढ़ी साहित ला पोठ करना हावय। “छंद के छ” के एक अउ उद्देश्य आज के समय मा बाढ़त तकनीक के सहारा ले छत्तीसगढ़ी साहित मा छंद रचना के बढ़ोना करना हे। अपन भाखा अपन बोली अउ अपन पुरखा के परमपरा के मान करत अपन साहित ला पोठ करे के परम उद्देश्य हे। “छंद के छ” मा हाले के ए गियान फोकट मा बड़ असानी ले उपलब्ध कराए जात हे एखर सेती कतको साधक मन एला प्राथमिकता नइ दँय अउ जौन साधक एला प्राथमिकता देवत हें उँखर लेखनी ले कालजयी छंद रचना निकलत हे। प्राथमिकता देना नइ देना एतो साधक के मन उपर हे फेर “छंद के छ” बिन सुवारथ के छंद सिखोवत हे अउ सिखोत रहीच। छंद के प्रस्तुति मा आत्मा के सुख होथे काबर के छंद अपन आप ला सुख दे खातिर लिखे जाथे। जौन रचना दुसर मन ला आनंद दे बर लिखे जाथे वोमा ताली के गूँज जरुर हो सकथे फेर आत्मा के सुख नइ रहय।
बियाकरन के गियान, रचना मा सारगर्भित गोठ, साहित के विधि-विधान के पालन सहीं ढ़ंग ले सिखाना। इहाँ सिरिफ दोहा, रोला , चौपाई, कुण्डली जइसे छंद के अभ्यास करवाना भर उद्देश्य नो हे। जब कोनो रचनाकार ला बियाकरन के गियान मिलथे ता वोहा अलवा-जलवा अउ अदकचरा कभू नइ लिख सकय, जब कभू लिखही ता साहित विधान के पालन करही, शुद्ध-निरदोस , सारगर्भित बात लिखही। एखर ले इँखर रचना मन हा कालजयी बनहीं। रातों-रात कोनो साहितकार नइ बन जाय, कई बछर के साधना कलेचुप करे ला परथे। जिनगी के अनुभव रचनाकार के रचना ला परिपक्व बनाथे तभे कहूँ जाके अइसन रचना मन एक साहितकार के पहिचान बनाथें अउ रचना के संगे-संग रचनाकार ला अमर बनाथे।
ए साल नवा बछर के शुभ मुहूर्त मा “छंद के छ” के कक्षा ~छै: हा शुरु होगे हे। अब छंद बद्ध रचना करइया साधक मन के संखिया सरलग बाढ़त जावत हे। हमर वरिष्ठ अउ सुजानिक साधक श्री चोवाराम “बादल” जी अठतालीस प्रकार के छंद रचना के किताब “छंद बिरवा” हम सब के बीच आगे हे। ए किताब के विधिवत विमोचन छठवाँ छत्तीसगढ़ राजभाषा प्रांतीय सम्मेलन बेमेतरा मा होइस हे। ए छंद परवार के एक अउ सुग्घर सुजानिक अउ गुनी छंदकार श्री रमेश सिंह चौहान जी दू बछर मा दू ठन छंदबद्ध रचना के किताब “दोहा के रंग” अउ “छंद चालीसा” हमर हाथ मा आये हे। ए प्रकार “छंद के छ” हा अपन छत्तीसगढ़ी साहित्य ला पोठ करे के प्रयास मा सफल होवत दिखत हे।
आवव थोरिक नवा छंद साधक मन के कुछ रचना मन ला देखव अउ ऊँखर सोच-समझ ला परखव। सबले पहिली हमर आदर्श गुरु गियानी श्री अरुण कुमार निगम जी के छंद रचना:-
1~(शंकर छंद)
देख बिदेसी चाल-चलन ला, अँधमँधाये प्रान,
हमर देस के परम्परा के, कोन करही मान।
छोड़-छाँड़ के रिस्ता-नाता, जायँ दूसर देस,
सीधा-सादा पहिनावा तज, तुरत बदलयँ भेस।
2~(सोरठा छंद)
तरि नरि नाना गाँय, नान नान नोनी मन,
सबके मन हरसायँ, सुआ-गीत मा नाच के।
सुटुर-सुटुर दिन रेंग, जुगुर-जुगुर दियना जरिस,
आज जुआ के नेंग, जग्गू घर मा फड़ जमिस।

छंद साधक मन के रचना———-
1~शकुन्तला शर्मा- विष्णु पद छंद:-
एक एक दिन हीरा जैसे, पल पल मा कटही,
बात मान ले जीबे कैसे, जम छिन छिन बढ़ही।
अभी समय हे तोर हाथ मा, सदाचार अपना,
वोही धरसा जाही सुख मा, नो हय रे सपना।
सुख दुख हर तो घाम-छाँव ए, नाचत गावत हे,
नीत नेम हर कर्म दाँव ए, हर पल जावत हे।
मनखे जनम बहुत दुर्लभ हे, सज्जन मन कहिथें,
सोच रहे मा सबो सुलभ हे, सरल सहज रहिथें।

2~सूर्यकान्त गुप्ता- हरिगीतिका छंद:-
चल छोड़ गा सब चोचला, बदली हमूँ अब सोच ला।
हर जात के सुन बात ला, मनभेद के हर मोच ला।।
बहिथे जिहाँ रग मा लहू, तुम भेद का कर पाय हौ।
खेल-खेल के जनभावना, सुख राज के हथियाय हौ।।

3~रमेश सिंह चौहान- दोहा छंद (जनउला)
१-हाड़ा गोड़ा हे नहीं, अँगुरी बिन हे बाँह।
पोटारय ओ देंह ला, जानव संगी काँह।।
२- कउवा कस करिया हवय, ढेरा आटे डोर।
फुदक-फुदक के पीठ ला, खेलय कोरे कोर।।
३-पैरा पिकरी रुप के, कई-कई हे रंग।
गरमी अउ बरसात मा, रहिथे मनखे संग।।
४-चारा चरय न खाय कुछु, पीथे भर ओ चूँस।
करिया झाड़ी मा रहय, कोरी खइखा ठूँस।।

4~हेमलाल साहू-चौपैया छंद:-
छोड़व मन माया, माटी काया, झन करहू अभिमाना।
चारे दिन जिनगी, सबला संगी, एक जघा हे जाना।।
संतोष रखै सुख, मिलै नहीं दुख, अपन करम के भागे।
मन कतको जागे, कतको भागे, काल सबो ले आगे।।
तज जात पात ला, मान बात ला, आगू बढ़ जा भाई।
सब संग जोर के, गाँव खोर के, रद्दा बने बनाई।।
आवौ सब पढ़बो, आगू बढ़बो, जिनगी सफल बनाबो।
सब गाँव म जाबो, अलख जगाबो, शिक्षा ला बगराबो।।

5~चोवाराम वर्मा “बादल”-बरवै छंद:-
सुन लव संगी द्वापर, जुग के बात।
अश्विन महिना पावन, पुन्नी रात।
राधा संग कन्हैया, नाचै रास।
दसों दिसा मा बगरे, रहय उजास।
मुरली ला कान्हा जब, झूम बजाय,
राधा गोपी ग्वाला, सब मोंकाय।
झूमै डार कदम के, नाचै मोर,
जमुना के हिरदे मा, उठै हिलोर।
कृष्ण चंद्र के मुख ला, देख चकोर,
मिलकी नइ मारय हो, भाव बिभोर।
रुखुवा नाचैं धरके, मानुस रुप,
अमृत झरै चंदा ले, आप सरूप।
उही लगन शुभ पावन, तिथि हे आज।
रात जाग पूजा के, करबो काज।

6~वसन्ती वर्मा-दुर्मिल सवैया छंद:-
बिहना उठके अब धान लुये बर जावत हे पकलू कमिया।
पटकू गमछा कुरता करिया पहिरे पनही धरके हसिया।।
धरसा तिर रेंगत जावत वोहर गावत गीत लगे बढ़िया।
टुकनी चरिहा धर काँवर मा पकलू पहुँचे बहरा सुतिया।।

7~आशा देशमुख-किरीट सवैया छंद:-
रोय किसान धरे मुड़ ला अब नीर बिना सब खेत सुखावय।
का विधना अपराध करे हन ये दुख काबर हे नहि जावय।।
थोकिन मोर घलो सुनले बिनती महराज कहाँ सुख हावय।
जोड़य हाँथ नवावय माथ बता कइसे जग दु:ख सुनावय।।

8~दिलीप कुमार वर्मा- अमृत ध्वनि छंद:-
नरवा नदिया तीर मा, बर पीपर के छाँव।
बसे हवय गा नान कुन, सुग्घर लागे गाँव।
सुग्घर लागे, गाँव देख ले, आके संगी।
मया पिरीत के, छाँव सबो बर,.नइ हे तंगी।
नइ हे पक्का, इहाँ सबो घर, छांही परवा।
हिलमिल सब झन, रहे तीर मा, नदिया नरवा।

9~कन्हैया साहू “अमित” – सरसी छन्द :-
बिकट बरतिया बिदबिद बाजँय, चाल चलय बेढ़ंग।
बिरबिट करिया भुरुवा सादा, कोनो हे छतरंग।।
कोनो उघरा उखरा उज्जट, उदबिदहा उतलंग।
उहँदा उरभट कुछु नइ घेपँय, उछला उपर उमंग।
रोंठ पोठ सनपटवा पातर, कोनो चाकर लाम।।
नकटा बुचुवा रटहा पकला, नेंग नेंगहा नाम।
खरभुसरा खसुआहा खरतर, खसर-खसर खजुवाय।
चिटहा चिथरा चिपरा छेछन, चुन्दी हा छरियाय।।
जबर जोजवा जकला जकहा, जघा-जघा जुरियाय।
जोग जोगनी जोगी जोंही, बने बराती जाय।।
भुतहा भकला भँगी भँगेड़ी, भक्कम भइ भकवाय।
भसरभोंग भलभलहा भइगे, भदभिदहा भदराय।।
भकर भोकवा भिरहा भदहा, भूत भसड़हा भरमार।
भीम भकुर्रा भैरव भोला, भंडारी भरतार।।
मौज मगन मनमाने मानय, जौंहर उधम मचाय।
चिथँय कोकमँय हुदरँय हुरमत, तनातनी तनियाय।।
आसुतोस तैं औघड़दानी, अद्भूत तोर बिहाव। अजर अमर अविनासी औघड़, अड़हा अमित हियाव।।

10~गजानंद पात्रे “सत्यबोध”-ताटंक छंद:-
नाम कमाले जग मा संगी, पल भर के जिनगानी हे।
छोड़ पिंजरा पंछी उड़ जाही, करम धरम चिनहारी हे।।
सुख के सब्बो संगी साथी, दुख मा भइया भागे हे।
सुख दुख मा जे आघू आथे, असली हितवा लागे हे।।
मुट्ठी बाँधे आना सबके, हाथ पसारे जाना हे।
जीयत भरके संगी साथी, मरे तहाँ बेगाना हे।।
काया माटी माटी मिलही, पथरा पड़ही छाती जी।
बइठ दुवारी छिन भर रोही, बुझही जिनगी बाती जी।।
भाखा बोली मीठा रखले, दया मया संगवारी जी।
सुमता के तैं फूल खिलाले, महका ले फुलवारी जी।।

11~अतनु जोगी-रुपमाला छंद:-
छंद गाथा गीत गाबो, राग पाही पाग।
रुपमाला जान जाबो, जाग जाही भाग।।
छंद रचना बाढ़ जाही, मोर अइसन गोठ।
देस जानै मान देवै, राजभाषा पोठ।।
छाँट साहित लेख लिखबो, पाठ बनही जेन।
माँग करहीं लोग लइका, जेन पाही तेन।।
रात कारी बीत जाही, आज लेखक जीत।
हाथ धरके संग चलबे, बाँट सबला प्रीत।।

12~सुखन जोगी-छप्पय छंद:-
चरिहा टुकनी साज, बाँस ला ले जी कच्चा,
सुनके बँसरी तान, होय खुस लइका बच्चा।
छट्ठी बरही होय, होय जी माटी काठी,
आथे सब मा काम, बाँस के बनथे लाठी।
बाँस म छँउनी छाव जी, बाँसे बल्ली गाड़ के,
सूपा झँउहा ले बना, येला तैंहा फाड़ के।।

13~जितेन्द्र वर्मा “खैरझिटिया”-जयकारी छंद(जनउला):-
जड़काला मा जे मन भाय। गरमी घरी अबड़ रोवाय।
बरसा भर जे फिरे लुकाय। जल्दी बता चीज का आय।।१
आघू मा बइठे रोवाय। नइ खाये जी तभो खवाय।
कान धरे अउ अबड़ घुमाय। काम होय अउ छोड़ भगाय।।१
घर भीतर हे सीटी मार। बइठे धरे भात अउ दार।
कोनो नइ ओला खिसियाय। हेर हेर के सब झन खाय।।३
हावय जेखर दू ठन गोड़। बइठे बबा पालथी मोड़।
गोड़ तिरइयाँ के हे चार। भागे जेहा खारे खार।।४

14~मनीराम साहू “मितान”-कुण्डलियाँ छंद:-
नोनी मारे कोंख के, करथच बाबू जाप।
कतको करले तैं जतन, नइ उतरय जी पाप।
नइ उतरय जी पाप, नरक तैं सोज्झे जाबे।
हो जाबे तैं नास, बहू नइ खोजे पाबे।
बिनती करय ‘मितान’, सफल कर मनखे जोनी।
बाँचय बन रखवार, मरय झन कोनो नोनी।

15~अजय ‘अमृतांशु’-कुकुभ छंद:-
रक्तदान करके संगी हो, ककरो जिनगी ल बचावव,
दान हवय ये सबले बढ़के, बात सबो जघा बतावव।
रक्तदान ईश्वर के पूजा, बात सबो झन जी जानव,
येहू आय भक्ति के रद्दा, जेला तुमन पहिचानव।
पइसा मा नइ मिलय खून जब, बखत परे म चेत आथे,
अधर मा जिनगी लटके रहिथे, तभे बात ल समझ पाथे।
खून नइ बनय लेब म संगी, मोल ल येकर पहिचानव,
मनखे के शरीर मा बनथे, बात ला सिरतोन जानव।
येकर ले आथे कमजोरी, अइसन भरम ल झन पालव,
खून साफ करथे रक्तदान, ये बात मन म बइठालव।

16~मोहन लाल वर्मा-छप्पय छंद:-
सुक्खा परगे फेर, देख तो तरिया नदिया,
कइसन हाहाकार, मचे हे सरी दुनिया।
बिन पानी संसार, फेर गा चलही कइसे,
तड़पत रइही जीव, सबो गा मछरी जइसे।
होही पानी के बिना, सुन्ना ये संसार गा,
जानव एकर मोल ला, पानी जग आधार गा।

17~सुखदेवसिंह अहिलेश्वर-मत्तगयंद सवैया
सावन के महिना बड़ पावन, काँवरिया बन पुन्न कमाबो,
फोंक नदी म नहावत खोरत, मंदिर जाय के फूल चढ़ाबो।
काँवर मा जल बोह के आवत, जावत शंकर के गुन गाबो,
देत असीस सदा शिवशंकर, हाँथ लमावत माँगत आबो।

18~ज्ञानुदास मानिकपुरी-सार छंद:-
धन दौलत अउ माल खजाना, छोड़ एक दिन जाना।
कंचन काया माटी होही, काबर जी इतराना।।
ये दुनिया ला जानौ संगी, दू दिन अपन ठिकाना।
सब संग रहौ मिलजुल संगी, रिस्ता नता निभाना।।
बैर कपट ला दुश्मन जानौ, गीत मया के गाना।
मुट्ठी बाँधे आय जगत मा, हाथ पसारे जाना।।
सुग्घर मनखे तन ला पाके, जिनगी सफल बनाना।
गुरतुर बोल मया के, हिरदे अपन बसाना।।
दया-मया अउ करम-धरम हा, सबले बड़े खजाना।
सत्य प्रेम के पाठ पढ़ौ अउ, सबला हवै पढ़ाना।।

19~दुर्गाशंकर ईजारदार-मत्तगयंद सवैया:-
पाकर के सुन मानुस के तन काबर तैं कति सोचत लाला,
नाम कमा सुन रे मन मूरख काबर काम करे अति काला।
राम जपे नइ तैं हर काबर डार रखे हस रे मुँह ताला,
जावत तोर हिसाब करे यम देखत दौड़त मारत भाला।

20~रश्मि रामेश्वर गुप्ता-कुण्डलिया छंद:-
पानी बड़ अनमोल हे, जतन करव भरपूर।
चिटकन पानी राखिहौ,मन मा घलव जरूर।
मन में घलव जरूर, राखिलौ अमरित पानी।
का के गरब गुमान, अबड़ छोटे जिनगानी।
चिंता सबके एक, बहुत होगे मनमानी।
हरदम रखव सकल, बहे झन फोकट पानी।

21~हेमन्त मानिकपुरी-दोहा छंद
अइलाये तन मा जगे, मनहर प्रीत अनंत।
सूट बूट पहिरे बने, आगे ऋतु बसंत।।
डारा मन उलहोत हे, हरियर हरियर पान।
बुढ़वा बुढ़वा रूख मन,होवत हवे जवान।।
मउहा के खुश्बू धरे , अपने ओली झार।
पगली पुरवइया चले,लड़भड़ लड़भर खार।।
जंगल जंगल सुरमई, जंगल जंगल प्रीत।
आमा मउरे डार मा,कोइली गावय गीत।।
लाली साफा बाँध के, परसा ठाढ़े पार।
कटही सेमरा देख तो,फूले हवय अपार।।
सर सर सर सर उड़त हे,जइसे उड़य गरेर।
रस चुहके बर आय हें, टेसू फूल मछेर।।
आनी बानी फूल खिले,महर महर ममहाय।
जैसे धरती मा सरग , चारो मुड़ा अमाय।।

22~संतोष फरिकार- सरसी छंद
धान लुवे के बाद देख ले,सुन्ना होगे खेत।
ओन्हारी बोये बर कखरो,नइहे एको चेत।
गाय गरू सब छेल्ला घूमय,संसो करे किसान।
हात हूत दिन रात करत मा,लटपट होइस धान।
लाख लाखड़ी चना गहूँ बिन,सुन्ना खेती खार।
अरसी सरसो कायउपजही,सोचय बइठे हार।
ढ़ील्ला हवे गाँव मा एसो, राउत कहाँ लगाय।
मिलके सब किसान हा जम्मो, गरवा अपन चराय।

22~मोहन कुमार निषाद-सार छंद
देवव बेटी ला दुलार जी , बन्द करव ये हत्या ।
जीयन दव अब बेटी ला गा , राखव मनमा सत्या ।
बेटी होही आज तभे जी , बहू अपन बर पाबे ।
बेटा कस जी मान देय ले , जग मा नाम कमाबे ।
करव भेद झन जी दूनो मा , एक बरोबर जानव ।
बेटी लक्ष्मी रूप आय जी , बहू घलो ला मानव ।
छोड़व लालच के रद्धा जी , झन दहेज ला लेहव ।
बन्द होय गा अइसन कुप्रथा , शिक्षा अइसे देहव ।
मारव झन कोनो बेटी ला , जगमा गा तब आही ।
हासत खेलत घर अँगना मा , जिनगी अपन बिताही ।
होवय बंद भ्रूण के हत्या , परन सबे जी ठानव ।
बेटी बिन जिनगी हे सुन्ना , बेटा के सम मानव ।।

23~ बलराम चंद्राकर-लावणी छंद
नान नान नोनी बाबू हम, खेलन बड़ बाँटी भौंरा।
धूर्रा माटी नइ चिनहन जी, जुरियावन चौंरा चौंरा।।
धान मिसावय ब्यारा ब्यारा,दउड़ दउड़ बइठन बेलन।
चइघन खरही पैंरावट मा, उलन उलन अब्बड़ खेलन ।।
खेलन डंडा अउ पचरंगा, पेड़ पेड़ लटकन झूलन।
रेस टीप मा दाँव चुकावन,झटकन कोनो ला छूलन।।
खेल कबड्डी मा छोलावय, कभू कोहनी अउ माड़ी।
सीला बीने बर जावन जी , चघ के हम बइला गाड़ी।।
तॅइर तॅइर तरिया मा संगी, सोर मचावन हम अड़बड़।
पानी मतलावत हे कहिके, होय बिकट कड़बड़ कड़बड़।।
पच जावय सब खेल खेल मा, जब पावन जी तब खावन।
सुरता अब्भो हे ननपन के, जइसे हम लइका हावन। ।

24~जगदीश “हीरा” साहू- सरसी छंद
मनखे अच ता मनखे कस रह, झन उलझा तँय काम।
अपन जनम ला सफल बनाले, लेवत गा प्रभु नाम।।
कहना मान मोर गा भाई, हरी नाम हे सार।
माया के चक्कर मा झन फँस, सबकुछ हे बेकार।।
जिनगी दूभर हो जाही गा, भटकत सुबहों शाम।
जिनगी भर पछताबे तैहा, नइ गाबे प्रभु नाम।।
पाप करे ले नरक भोगबे, खाबे यम के मार।
खौलत पानी मा ओमन जी, तोला दिही उतार।।
तड़पत रहिबे दुख मा भाई, सुरता आही बात।
भटकत रहिबे जनम जनम तँय, आनी बानी खात।।

25~कौशल साहू “फरहदिया”-कुण्डलियाँ छंद
मोची पाँव कटार के, पनही खूब बनाय।
करिया पालिस पोत के, रगड़ रगड़ चमकाय।।
रगड़ रगड़ चमकाय, पाँव के रक्षा करही।
बिन पनही के गोड़, भोंभरा बिक्कट जरही ।।
लेवय सब ले दाम, सकेलय खोंची खोंची ।
पालय घर परिवार, हुनर मा निसदिन मोची।।

26~पोखन जायसवाल-दोहा छंद
लउहा लउहा रेंग के ; जावव हाट बजार ।
किसिम किसिम के चीज मा ;लावव छाँट निमार ।
लेके लान बजार ले ; किसिम किसिम के चीज ।
बारी बखरी बर बिसा ; साग पान के बीज ।
सुन के भाव बजार के ; सबके चेत भुलाय ।
किलो किलो लेवय जिहाँ ; पाव पाव घर आय ।
सुन्ना परत बजार ले ; सबझन दिखय उदास।
देखत असो अकाल ला ; टूटत हे सबके आस ।

27~बोधनराम निषाद- अमृत ध्वनि छंध
पढ़ बेटी तँय मोर ओ,अव्वल बाजी मार।
बेटा ले तँय कम नहीं,जिनगी अपन सुधार।
जिनगी अपन-सुधार बना ले, बनबे रानी।
दाम कमाबे, नाम कमाबे, आनी-बानी।।
दाई -बाबू, भाई- बहिनी, दुनिया ला गढ़।
नवा जमाना,आए हावय, बेटी तँय पढ़।।

28~ राजेश कुमार निषाद- कुकुभ छंद
चलना संगी आज हमन गा,सिरपुर के मेला जाबो।
मन भर घुमबो मेला संगी,होवत संझा घर आबो।।
नदिया के गा तीर भराथे,बड़ सुघ्घर होथे मेला।
कोनो खोले हावय होटल,कोनो गा गुपचुप ठेला।।
खाबो संगी हमन मिठाई,सुघ्घर झुलबो गा झूला।
फेर अइसन दिन कब आही,देबे झन गा तैं भूला।।
मेला होथे माँघ महीना,मनखे मन हा सब आथे।
घूम घाम के लइका मन बर, खई खजाना गा लाथे।।

29~आशा आजाद- दोहा छंद
दाई अपने कोख मा,मोला झन तयँ मार।
सरी जगत ला देखहूँ ,लेके मयँ अवतार।।
भ्रूण नाश ला झन करवँ,एहा अब्बड़ पाप।
जिनगी ला मोरे बचा,नोहय बेटी श्राप।।
तोरे हावव अंश मयँ, नारी के अवतार।
मोला सुग्घर दे जनम,मोर हवयँ गोहार।।
तोर कोख के हवँ कली,झन कर तयँ अपमान।
ये जग मा होवय अबड़,मोरो ऊँचा शान।।
बइठे हाववँ कोख मा,करत हावव गोहार।
मोला नव संसार दे,मोर हवयँ जोहार।

30~नीलम जायसवाल-कुण्डलियाँ छंद:-
वीणापाणी दे मया, कर मोरो उद्धार।
मोला तँय हा ज्ञान दे, अतका कर उपकार।।
अतका कर उपकार, मोर तँय अवगुण हर ले।
दे विद्या के दान, अपन तँय सेवक कर ले।।
ओखर जग मा नाम, बसे तँय जेखर वाणी।
दाई आशा मोर, तहीं हस वीणापाणी।।

31~ज्योति गभेल-दोहा छंद:-
बाती बोलय तेल के, देख सदा ये होय।
तिल-तिल करके हम जलें,अंजोर तभे होय।।
गुरतुर बोलव बोल जी, करलव बढ़िया काम।
दान धरम करके बने, पावव हरि के धाम।।
ज्ञान सुमत के जानिए, बिपती दूर भगाय।
अँगुरी एक टिके नही, मुठा पाँच बन जाय।।
आमा फरगे पेड़ मा, लदगे डारा पान।
हरियर-हरियर फर दिखे, कोयल करथे गान।।

32~पुरुषोत्तम ठेठवार- अमृत ध्वनि छंद
खाये फोकट घूम के, मानुष तन ला पाय।
काम धाम ला छोड़ के, बइठ बइठ के खाय।
बइठ बइठ के, खाय अकारथ, पेट निकारे।
खोर गली मा, तँय छुछवाये, बात बघारे।
काम धाम ले, भागे दुरिहा, नजर बचाये।
किंजर किंजर के, आन कमाई, फोकट खाये।

“छंद के छ” के नवा साधक जौन मन निर्दोष छंद रचना करत हें, इँखर रचना एके जघा इंटरनेट मा पढ़े जा सकथे। 15 अगस्त 2017 ले “छंद खजाना” के नाँव ले एकठन ब्लॉग मा सकेले के उदिम करे गे हावय। छत्तीसगढ़ी भाखा के छंद बद्ध रचना अब गुगल मा www.chhandkhajana.blogspot.in के ठौर मा बड़ असानी ले मिलथे। “छंद के छ” के एकठन अउ सबले खास बात हे इहाँ देवनागरी लिपि के जम्मों 52 अक्षर ला उपयोग करे मा जोर दिए जाथे। बहुते कम समय मा जनकवि “दलित” जी के सपना ला सकार मा “छंद के छ” परिवार बड़भारी सफलता अर्जित करत हवँय। छत्तीसगढ़ी छंद गंगोत्री ले छंदधार फूट परे हे अब एला छंद गंगा बने मा जादा बेरा नइ लागय।

समुद्र मंथन ले अमरित निकले रहीस, ए बात ला हमन पढ़े अउ सुने हन। अमर होय मनखे ला आज ले हम अपन आँखी मा नइ देखे हन। होवत होही अमरित फेर विगियान के ए जुग मा प्रमाण के संग अमरित हा देखे मा नइ आय हे। तुलसी, सूर, कबीर, मीरा, जायसी, सेनापति, रसखान, केशव, घनानंद एमन अमरित नइ पीये रहीन तभो आज अमर हें। सत-साहित ला अमरित जानव अउ इही ला सार मानव। मनखे ला अनमोल जनम मा एमानुस तन मिले हे। बड़ भागमानी हें जेमन ला उपरवाला परमातमा हा कविता लिखे के गुन देहे। आवव अब कुछु अइसन सिखन-लिखन के समाज बर थाती बनय, पढ़इया ला नवा सोच मिलय, हमर लिखे कविता हा जुग-जुग ले अमर रहय,प्रासंगिक रहय। समाज ला नवा दिशा दिखावय। इही “छंद के छ” के सार उद्देश्य हरय।

(साभार:- छंद के छ/ विमर्श के निकष पर छत्तीसगढ़ी)

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*कन्हैया साहू “अमित”*
शिक्षक~ भाटापारा (छ.ग.)
9753322055/9200252055